fbpx

نسيت بيانات الدخول؟

CREATE ACCOUNT

© 2012 - 2021 مرشد وركس، جميع الحقوق محفوظة.

هل ترغب فى زيادة مبيعاتك؟

ضاعف مبيعاتك خلال 30 يوم فقط!

نسبة 95٪ من الشركات تعتمد على الفيسبوك فى التسويق لشركاتهم!

هل تعلم ان 95٪ من الشركات تعتمد على اعلانات الفيسبوك فى التسويق لشركاتهم، بمعنى تانى الشركات بتعتمد على الفيسبوك بس فى البيع، غريبة؟ انت بتعمل كده ومعظم الشركات زيك بالظبط، مش هى دى المشكله دلوقتى، المشكلة الحقيقة اللى بتقابل الشركات دى هى انهم مش بيعرفوا يحققوا مبيعات كفاية وده لاسباب كتير هناقشها فى الكتاب ده.

من الأسباب الرئيسية هي أن الشركات بتحاول تبيع المنتجات من خلال الإعلان نفسه، او مش عارفين يحددوا بالظبط مين العميل المستهدف وبالتالي مش بيعرفوا يستهدفوه … الخ، لو قلنا ان الفئة المستهدفة عددها مليون عميل، هل تعرف ان انت وكل المنافسين ليك بتنافسوا على 4% بس!

اكيد بتسأل نفسك ازاى انا والمنافسين بنبيع لـ 4٪ بس من العملاء المحتملين؟!

دى حقيقة وهتتأكد من ده لما تقرأ الكتاب، مش ده المهم، المهم دلوقتى ازاى تتغلب على المنافسه، مش انت الشركة الوحيدة اللى بتبيع المنتج، فايه اللى ممكن يخلى العميل يشترى منتجك، فى الغالب كل الشركات بتتبع استراتيجية واحده وهى انهم بيقللوا السعر، هل هتقلل السعر؟ ولا هتتبع استراتيجية تانيه؟

لنفترض أنك عرضت اقل سعر، هل هتبيع أكثر؟ اه، هتقدر تبيع منتجات اكتر، بس هل هتقدر تتغلب على المنافسه؟ لا! لان نفس العميل بيتعرض إلى أكثر من رسالة تسويقية لنفس المنتج من شركات مختلفة بأسعار مختلفة من خلال قنوات مختلف، ايه اللى يخليك مختلف؟

معظم الشركات بتبص تحت رجليها لما تيجى تعمل اعلانات، كله بيكون مستنى ان الاعلان بتاعه يبيع، وده طبيعى ومفيهوش مشكله، اللى مش طبيعى هى انك متكونش راضى عن البيع اللى بيجى من ورا الاعلان.

لما تعمل اعلانات على الفيسبوك اللى بيحصل كالتالى: بعد متجهز الاعلان وتبدء الحمله، الاعلان بيشوفه عدد من الناس، اللى بيتفاعل منهم نسبة محدودة جداً 10% مثلاً وده كتير جداً، اللى بيشترى 2 - 4% من الـ 10% اللى تفاعلوا معاك، ودى نسبة التحول الطبيعية فى اى بيزنس، ده طبعاً فى حالة انك عامل كل حاجه مظبوطه، السؤال دلوقتى الناس دى كلها بتروح فين؟

بسيطة ... الناس دى بتشترى بس مش جاهزين دلوقتى!

الحل الوحيد للتغلب على المنافسة هو التركيز على حاجه بنسميها "النسبة المفقودة" وهى الـ 96% من العملاء المحتملين الغير جاهزين للشراء حالياً واللى مش بينافس عليها اى حد من المنافسين.

تخيل انت بقى لو قادر توصل لـ 96٪ من السوق بتاعك! هتبيع قد ايه؟ كتير صح، فى الكتاب ده هتتعلم ازاى تستخدم الفيسبوك فى تطبيق الاستراتيجية دى واللى بيها هتزود مبيعاتك بنفس الميزانية وممكن اقل كمان.

* لا توجد رسوم مخفية.

عند الانتهاء من الاطلاع على هذا الكتاب الإلكتروني، ستتمكن من:

استهداف العملاء المحتملين

معرفة مؤشرات النجاح

وضع استراتيجية للاعلانات

تجهيز اعلانات الفيسبوك

الاستخدام الامثل للميزانية

زيادة المبيعات

انظر داخل الكتاب

حرك الاسهم يميناً ويساراً لمشاهدة الصفحات

احصل على نسختك الآن وضاعف مبيعاتك خلال 30 يوم مجاناً

TOP
محاضرة مجانية عن استراتيجية ضاعف مبيعاتك خلال 90 يوم فقطمشاهدة الآن
+